markovic

A már hagyományszerűen megrendezett Design Hét a kreativitás fesztiváljaként idén is számos külföldi és hazai dizajner, kiállító intézmény és galéria találkozójára nyújtott alkalmat, amlyek között a Magyarországi Szerb Kulturális és Doumentációs Központ is szerepelt. Jelentős konkurencia mellett, a szakmai zsűri döntésének köszönhetően a nagy hírű eseményen a Szerb Kulturális Központ a Belgrádból érkező fotóművész, Vlado Marković RE-STRART TERMÉSZETESEN című projektjével vehetett részt.

Az idei Design Hét programjai között bútor, kerámia, divat, fotó és grafikusművészeti kiállítások is szerepeltek, de hallhattunk számos, a dizájn témájára írt szakmai előadást is. A fesztivál díszvendége idén a Dán Királyság volt. Egy hetes időtartama alatt a rendezvény közel 100 programja kiváló alkalmat adott a tervezők számára, hogy kreativitásukat prezentálják és bemutassák minden tekintetben eredeti és különleges alkotásaikat az érdeklődőknek.
Figyelemfelkeltő cinemagráf kiállításával Vlado Marković a témában fellelhető aktualitásokat dolgozta fel. Fényképészethez hasonló technika ez, amely azonban egy új formavilágot képvisel, hiszen valójában a fényképek és a videoklippek ötvözéséről van szó, amelyek egy önmagába visszatérő időhurkot alkotnak; így válhat múlhatatlanná egyetlen pillanat. Így aztán Marković képein a Duna valóban folyik, a tűz lángol, a dongó repül, de sok minden más is folyamatosan ismétlődve örökmozgóvá, azaz az örökkévalóság részévé válik. Az ilyen típusú tartalmak az utóbbi időben a közösségi oldalak közkedvelt témáivá váltak, mégis kijelenthetjük, hogy a Szerb Kulturális Központban kiállított alkotások különlegesek. A régi, használt telefonokat és tabletteket alkotásaival Marković új megvilágításba helyezte. A közönség nagy érdeklődéssel fordult a kiállított művek felé, s a dizájner szakos hallgatók szervezett látogatására is sor került egy hét alatt.

vlada

Kiállításáról a művész így nyilatkozott: „Egyfajta videominiatúra, amely a megörökített pillanatot kiszélesíti. Olyan formavilág, amely meoldotta a dinamikahiány problémáját és visszaadta a tárgyak és tájak életben betöltött eredeti szerepét. Olyan forma ez, amely a statikus dinamikát végtelen körforgásban tartja. Ahhoz, hogy a cinemagráf, mint vizuális művészeti alkotás lehessen jelen, végső formáját az „örökkévalóság” két eleme határozza meg. Az egyik ezek közül egy sajátos fizikai hordozófelület. Erre a célra alkalmas a képernyő, amely külsőre egyetlen cinemagráfot jelenít meg. Ezzel a módszerrel az újrahasznosítás elvét követjük, hiszen az eszközöknek új értelemet adunk, kiemeljük őket a technológiai fejlődés folyamatából és újból az életciklusba állítjuk őket. A másik elem az energiaforrás biztosítása, amely az alkotást önellátóvá teszi.”
A kiállítást szeptember 10-én Gyurity Milán, a Magyarországi Szerb Kulturális és Dokumentációs Központ megbízott igazgatója nyitotta meg, nem titkolva örömét, hogy intézményünk már második alkalommal aktív résztvevője a budapesti Design Hét fesztiválnak. Beszédében kitért az alkotó eddigi munkásságára és továbbiakban is sikeres és izgalmas alkotói munkát kívánt neki.
“Kiállításomat elsősorban figyelemfelkeltő céllal állítottam össze, nem utolsósorban pedig azért, hogy a Dunamenti tájak szépségét, amelyekban magam is sokszor gyönyörködöm, bemutassam. Azért, hogy hűen tudjam ábrázolni a természetet én a vizuális formáknak ezt az új változatát használtam ki, amelynek neve cinemagráf, és amely alkalmas a cselekvés nélküli, de dinamikus és mozgással teli kép visszaadására. Ilyen módon szeretném a közönséget megállásra késztetni, azért, hogy egy-egy kép előtt elmélázva szabadjára engedhessék gondolataikat.” - mondta Vlada Marković.
Bár a budapesti Design Hét véget ért, a kiállítás a Szerb Kulturális Központ galériájában október végéig megtekinthető.